Anar al contingut principal
Guies ràpides d'Accessibilitat digital

Guia per crear contingut accessible a les xarxes socials

Tot i que no totes les plataformes de xarxes socials tenen una funcionalitat d'accessibilitat integrada, hi ha tècniques i funcions que els creadors de xarxes socials poden utilitzar per garantir que el seu contingut sigui el més accessible possible. La creació de contingut accessible garantirà que les vostres publicacions a les xarxes socials estiguin disponibles per al públic més ampli possible.

Aquí teniu una llista de bones pràctiques que heu de tenir en compte a l'hora d'escriure contingut de xarxes socials per assegurar-vos que sigui accessible per a tothom.

Qualsevol contingut que es vulgui publicar ha de seguir tots els punts que s'enumeren per complir amb els estàndards d'accessibilitat que requereix la normativa legal vigent.

Utilitzeu frases curtes i clares.

Eviteu missatges ambigus, detalls innecessaris.

Utilitzeu tipus de lletra estàndard: els tipus de lletra importats o que es representen com a gràfics poden produir resultats insatisfactoris quan s'utilitzen amb tecnologia d'assistència com ara lectors de pantalla.

Assegureu-vos que feu servir una mida de lletra adequada.

No feu un ús excessiu de les majúscules (majúscules).

Eviteu clickbaits.

Eviteu emoticones de text com ara >:(

Eviteu Art ASCII com ara (^._.^)~

Eviteu "Studly Caps", combinacións arbitraries de majuscules i minuscules, com ara D1pUtaCiO, FeSTiVaL TeMPS De FLoRS, etc

 

 

Un bon nivell de contrast entre el text i el fons facilitarà la lectura per a les persones amb discapacitat visual.

Trieu colors amb un contrast superior a 4,5:1.

Eviteu les combinacions de colors difícils de llegir, com el verd i el vermell.

Si superposeu text a una imatge, feu servir un fons sòlid o una superposició opaca. El text col·locat directament sobre una imatge o un fons estampat pot ser difícil de llegir.

Com comprovar el contrast de color:

  1. Accediu a: Contrast ratio
  2. Indiqueu el color del text i el color del fons
  1. Alternativa 1: Color Contrast Checker
  2. Alternativa 2: Contrast Checker

Prioritzeu el contingut escrit posant les emoticones al final de les publicacions, així els lectors de pantalla primer llegiran la informació important.

Eviteu les emoticones basades en text creades combinant barres obliques, dos punts, parèntesis, etc. es llegeixen com els seus símbols individuals.

Tot i que els lectors de pantalla poden interpretar la majoria d'emoticones, limiteu-ne l'ús. Tingueu en compte que 🙂🙂🙂🙂 no només és visualment molest, un lector de pantalla llegirà "cara somrient cara somrient cara somrient cara somrient".

Correcte: 🙂

Incorrecte: :-) o 🙂🙂🙂🙂

Quan utilitzeu hashtags, utilitzeu el format "CamelCase" posant en majúscules la primera lletra de cada paraula. Això fa que els hashtags siguin més accessibles per als lectors de pantalla i el programari de text a veu. Sense "CamelCase", els hashtags es llegeixen com una paraula llarga i incomprensible. El "CamelCase" també permet als lectors visuals diferenciar fàcilment les paraules de l'etiqueta.

Correcte: #DiputacioDeGirona #AquestaEsLaMillorManeraDescriureUnHashtag

Incorrecte: #diputaciodegirona #aquestesunhashtagdificildelllegir

Incloure hashtags (#) o mencions (@) al mig d'una frase pot ser confús. Penseu en posar-los al final de la vostra publicació.

El text alternatiu ha de proporcionar una descripció concisa que inclogui la informació essencial sobre la imatge.

Les persones amb discapacitat visual depenen dels subtítols o del text alternatiu per proporcionar descripcions de les imatges.

Algunes plataformes de xarxes socials, com Facebook, Instagram i Twitter, us permeten afegir text alternatiu a les imatges, però aquests camps no es proporcionen de manera predeterminada.

Facebook i Instagram afegeixen text alternatiu automàtic quan publiqueu una imatge, però és poc probable que sigui precisa o útil. Heu d'editar el text alternatiu manualment per assegurar-vos que proporciona una descripció adequada de la imatge.

Twitter requereix que afegiu una descripció quan carregueu una imatge.

És molt important transmetre el contingut i la funcionalitat de la imatge. Hi ha una gran diferència entre el text alternatiu que diu "Gràfic" i "Gràfic de barres que il·lustra que el nombre de fotos de gats publicades en línia s'ha duplicat cada any des del 2010".

No utilitzeu frases com "imatge de" o "fotografia de" al text alternatiu. Els lectors de pantalla ja saben que és una imatge.
Esmenta el color si és rellevant.
El text descriptiu no ha de ser massa formal.
Si la imatge inclou text, assegureu-vos d'incloure-lo a la descripció.

Facebook - Com afegir text alternatiu a una imatge:

  1. Seleccioneu la icona del pinzell anomenada Edita la foto.
  2. Seleccioneu la pestanya Text alternatiu i seleccioneu Anul·la el text alternatiu generat.
  3. Afegiu text alternatiu al camp de text i seleccioneu Desa.

Twitter - Com afegir text alternatiu a una imatge:

  1. Adjunta una foto al tuit nou.
  2. Seleccioneu Afegeix una descripció.
  3. Escriviu la descripció i seleccioneu Fet.

Instagram - Com afegir text alternatiu a una imatge:

  1. Fes una foto, aplica filtres i selecciona Següent.
  2. Seleccioneu Configuració avançada.
  3. Trieu Escriure text alternatiu.
  4. Afegiu text alternatiu i seleccioneu Fet.

Un meme és una imatge amb text superposat. Els GIF són clips de vídeo breus o seqüències d'imatges que es fan en bucle automàticament. Tots dos són molt utilitzats a les xarxes socials.

Tanmateix, els memes i els GIF sovint no són accessibles per a persones amb discapacitat visual, ja que els lectors de pantalla només els veuen com a imatges.

Per fer accessibles els memes i els GIF, afegeix una descripció al cos de la publicació, com ara "aquest meme es mostra..." o "aquest GIF es mostra...".

 

Les persones cegues, amb baixa visió o daltònics poden tenir dificultats per entendre la informació que només es representa amb el color. Per exemple, utilitzar text verd per a respostes positives i text vermell per a respostes negatives en un document seria inadequat per a algú amb daltonisme vermell/verd.

Afegir subtítols als vídeos els fa més fàcils d'utilitzar per a persones amb discapacitat auditiva, però també poden ser beneficiosos per a persones en entorns sorollosos, sense opció d'audio, etc..

Plataformes com YouTube et permeten penjar fitxers de subtítols i poden oferir eines d'edició de subtítols i subtítols automàtics per als teus vídeos. Els subtítols s'afegeixen com a fitxer independent (format SRT) i es poden superposar al vídeo a petició de l'usuari.

Algunes plataformes, com LinkedIn, requereixen que els subtítols es gravin al fitxer de vídeo, ja que no hi ha cap opció per afegir un fitxer de subtítols. Els subtítols gravats s'incorporen al vídeo, de manera que tothom els veu i són permanents.

Proporcionar una transcripció descriptiva pot ser beneficiós si no es poden proporcionar subtítols.