Hi ha maneres senzilles de comprovar una web amb eines automàtiques i proves no tècniques per veure si el vostre contingut és accessible i inclusiu per a tothom.
Descobriu fins a quin punt és accessible la vostra pàgina web.
Hi ha centenars d'eines automatitzades que avaluen el codi i el contingut d'un lloc web, marquen els problemes d'accessibilitat i sovint proporcionen orientació sobre com solucionar-los. Aquestes eines estalvien temps tant per als desenvolupadors com per als creadors de contingut, i sovint detecten errors que potser no són evidents.
Són un primer pas fantàstic i poden proporcionar una visió general de l'accessibilitat del vostre lloc web.
Comenceu executant una eina automatitzada i solucioneu les incidències que es detectin.
Tingueu en compte que moltes de les barreres d'accessibilitat no són detectades per cap eina automàtica. Alguns estudis han establert que les eines que més en detecten no arriben ni al 40% del total. (GOV.UK: Què vam trobar quan vam provar comprovadors d'accessibilitat a la pàgina web menys accessible del món)
Comprovadors automàtics:
Tot i que les eines automatitzades són d'una gran ajuda en les proves d'accessibilitat, no poden detectar tots els errors, ja que no poden entendre el context ni avaluar la qualitat del contingut. Per tant, després d'haver fet una primera passada amb eines automatitzades, haureu de fer un seguiment amb proves manuals per assegurar-vos que el vostre lloc web sigui inclusiu i accessible.
A continuació us detallem un seguit de comprovacions que tothom pot fer. Aquestes verificacions no asseguren 100% que el contingut d'una web sigui accessible i inclusiu per a tothom, però estableixen una bona base.
Un element a provar és la capacitat de l'usuari per navegar amb el teclat.
És vital poder navegar un lloc web només amb un teclat.
Funcions estàndard de navegació amb teclat:
No passa positivament aquesta comprovació? No perdeu el temps passant a la següent. Solucioneu-ho.
Com comprovar la navegació via teclat:
Tot el contingut visual s'ha de descriure, o marcar de manera efectiva com a decoratiu. És possible que els visitants amb discapacitat visual no puguin veure el que hi ha a una imatge. Per tant, un text alternatiu descriptiu breu (alt) pot ser útil.
Però si una imatge és purament decorativa, no necessita cap text alternatiu.
El contingut de les gravacions de vídeo o àudio ha de tenir una alternativa de text. Aquestes poden ser subtítols, una transcripció i/o una descripció de text dels punts clau.
Com comprovar el text alternatiu a les imatges:
El disseny responsiu és un enfocament de disseny destinat a oferir dissenys flexibles per oferir una visualització òptima en una àmplia gamma de dispositius. Permet una lectura i navegació fàcils en una varietat de dispositius de diferents mides, des de monitors d'escriptori grans fins a pantalles de telèfons mòbils.
Un usuari amb poca visió que té dificultats per llegir lletra petita pot necessitar ampliar la pàgina. Si el lloc està dissenyat de manera responsiva, la interfície d'usuari es reorganitzarà correctament.
Assegureu-vos que tots els elements que pertanyen junts s'agrupen.
Com comprovar el disseny responsiu:
L'últim que voleu és que els visitants del vostre lloc tinguin dificultats per llegir realment el que diu.
Comproveu que el contrast de color sigui l'adequat. Assegurar-se que hi ha prou contrast de color entre el text i el fons és una manera d'assegurar una fàcil llegibilitat.
Es requereix una relació de contrast de color de 4,5:1 per al text, 3:1 per a text gran o controls gràfics.
Podeu utilitzar el color per representar o complementar la informació, però assegureu-vos que el significat no depèn només del color. Les persones cegues, amb baixa visió o daltònics poden tenir dificultats per entendre la informació que només es representa amb el color.
Com comprovar problemes de pèrdua d’informació:
Com comprovar el contrast de color adequat:
Comproveu que cada pàgina tingui un títol (<TITLE>) raonable: això es mostra al text de la pestanya del vostre navegador si feu servir un ordinador portàtil/ordinador.
Els encapçalaments són la columna vertebral del vostre contingut. Un encapçalament ha de descriure el contingut que hi ha a sota.
Comproveu la jerarquia dels encapçalaments:
Com comprovar una estructura d'encapçalaments adequada:
Assegureu-vos la coherència general en els noms d'accions, enllaços i altres funcionalitats i components Comproveu que cada element enfocable tingui un nom accessible:
El nom accessible és anunciat per un lector de pantalla. Això indica als visitants cecs on va l'enllaç, què passa quan prem un botó o què han d'omplir en un formulari.
El text que es mostra en un enllaç ha de ser significatiu i ha de ser comprensible fora del seu context. Textos com ara "Fes clic aquí" i "Baixa" no tenen sentit, per exemple. Un enllaç és una promesa, no una sorpresa.
Com comprovar la claredat del text que es mostra als enllaços:
No tots els visitants cerquen informació de la mateixa manera, de manera que és útil tenir més d'una manera de trobar informació al vostre lloc:
Una estructura de navegació coherent també és clau. Fa que sigui més fàcil que els visitants trobin el que busquen.
Com comprovar la facilitat de cerca:
Per una comprovació més acurada pot ser útil seguir una llista de verificació (checklist) que detalli tots els punts que s'han de tenir en compte i que ofereixin pautes per aplicar-los correctament.
A continuació detallem tres llistes de verificació amb enfocaments diferents i complementaris.
Llistes de verificació
Si un problema impedeix als usuaris completar tasques crucials, és una prioritat.
Si fa que l'experiència de l'usuari sigui complicada, és un nivell de gravetat més baix.
Si un problema afecta una plantilla que feu servir a tot el vostre lloc, solucionar-la en un sol lloc pot tenir un impacte positiu molt més gran.
Proveu no només al final, sinó durant cada fase de la creació d'un projecte web: arquitectura de la informació, disseny, codificació i contingut. Provar només al final podria significar molta reelaboració: refactoritzar el codi, per exemple, o pitjor encara, començar des de zero. Per tant, provar al llarg del camí i fer ajustos a mesura que avanceu probablement us estalviarà temps i diners.
A banda d’això, els llocs web s'han de comprovar periòdicament per trobar qualsevol problema que hagi pogut sorgir amb l'accessibilitat dels nous continguts.
Per fer les comprovacions, escolliu una sèrie de pàgines que siguin representatives de tot el lloc web.
Com escollir pàgines per fer les comprovacions:
En la majoria dels casos, podeu sol·licitar una revisió manual de l'accessibilitat a l'equip d'accessibilitat de la Diputació com a mínim dues setmanes abans d'un llançament públic. Això garanteix que hi ha prou temps per dur a terme la revisió i fer els canvis necessaris. Com que heu estat provant manualment durant tot el projecte, això hauria de ser ràpid.
Depenent dels requisits del vostre projecte, també podeu optar per contractar una empresa externa per dur a terme proves com a part del vostre control de qualitat.
Com contactar amb l'equip d'accessibilitat de la Diputació: