Anar al contingut principal
Guies ràpides d'Accessibilitat digital

Guia de característiques d'un PDF accessible

Si envieu un document PDF per correu electrònic o el poseu en un lloc web, es converteix en un document digital. Aquest PDF estarà subjecte a partir d'aquest moment als mateixos estàndards d'accessibilitat que la resta de documents digitals online.

"PDF és ideal per a una cosa i només per una cosa: imprimir documents... Per a la lectura en línia, però, PDF és el monstre de la Llacuna Negra". — Jakob Nielsen

Els creadors de contingut són responsables de garantir que els seus documents i contingut web siguin accessibles per a les persones amb discapacitat. El primer que cal preguntar-se abans de crear un document és: "Cal que aquest contingut estigui en format PDF?"

El millor cas d'ús dels PDF és distribuir materials preparats per a imprimir, on l'única preocupació és l'aspecte del document. Més enllà d'aquest propòsit, considereu altres opcions abans de crear un PDF:

  1. Si l'objectiu és publicar informació o enviar un correu electrònic, penseu sempre, com a primera opció, amb el format natiu de la web, l'HTML
  2. Si el contingut ha de ser editable, distribuir el fitxer original pot ser una millor opció (excel, word, ...).
  3. Si les dades s'han de poder extreure i manipular (dades obertes), escolliu un format obert i editable (excel, csv, ...).
  4. Si esteu creant un formulari com a PDF, considereu la possibilitat de crear un formulari web.

Els PDF no són la millor manera de distribuir contingut al web.

 

Generar PDF accessibles o solucionar problemes d'accessibilitat als fitxers PDF existents pot ser un procés complex i molt variable.

Els PDF es creen normalment a partir d'un document original, com ara un fitxer de Microsoft Word, Adobe InDesign o Microsoft PowerPoint, i després s'exporten al format PDF.

Per crear un PDF accessible a partir d'un fitxer original, han de passar dues coses:

  1. S'han de seguir totes les pràctiques recomanades d'accessibilitat en crear el document al programari original.
  2. El procés d'exportació a PDF s'ha de fer de manera que es preservin les característiques d'accessibilitat del fitxer original.

Si no es produeix aquestes dues premises, el PDF resultant no serà accessible.

Si teniu un fitxer PDF inaccessible i ja no teniu accés al fitxer original, es pot corregir des d'Acrobat Pro, però no és una tasca senzilla. La correcció d'un fitxer PDF creat a partir d'un fitxer de Word inaccessible, per exemple, requereix molt més temps que crear un fitxer de Word accessible i després exportar-lo com a PDF.

 

 

Un PDF accessible ha de garantir que totes les persones, independentment de les seves capacitats, puguin accedir a la informació que conté i comprendre-la.

Així doncs, un PDF accessible és el que permet a les persones amb discapacitat accedir al seu contingut utilitzant tecnologies d’assistència, com ara lectors de pantalla, lupes digitals o teclats adaptats.

Perquè un PDF sigui considerat accessible, ha de complir una sèrie de característiques específiques que asseguren que tot el seu contingut és comprensible i navegable per a tothom:

 

Els noms dels fitxers han de ser descriptius. D’aquesta manera, ajuden els usuaris a localitzar i obrir documents i a canviar fàcilment de document.

Un document ha de tenir un títol (no el confongueu amb el nom del fitxer) que descrigui la seva funció o propòsit. Els títols tenen diferents usos o aplicacions, útils per a tot tipus d’usuaris.  

Per exemple:

  • El títol sol ser el primer contingut anunciat pels programes lectors de pantalla quan es carrega una pàgina o un document nou.
  • El títol apareix a la barra de títol de la finestra d’algunes aplicacions.
  • El títol apareix a la pestanya dels navegadors web.
  • El títol identifica la pàgina o el document quan s’afegeix als preferits o als marcadors.
  • El títol identifica la pàgina als resultats de la cerca.

Atesa la seva importància, els autors de continguts han d’assignar títols (en les propietats del document) que siguin significatius i fàcils de llegir tenint en compte tots els usos anteriors. ​​​​​​​

Actualment, els lectors de pantalla no poden determinar en quin idioma està escrit un document o si l’idioma canvia dins d’aquest document.

Si no s’estableix l’idioma adequat, és molt probable que els lectors de pantalla pronunciïn incorrectament les paraules del text i que el significat de la informació que es transmet es pugui mal interpretar.

Els documents PDF accessibles contindran una estructura d'etiquetes ("tagged pdf"), és a dir, una estructura de dades en forma d'arbre que representa el contingut i proporciona informació clau per a tecnologies d'assistència, com ara:

  • L'ordre lògic de lectura
  • Encapçalaments de documents, paràgrafs, llistes i altres elements de la pàgina
  • Taules de dades
  • Imatges i descripcions d'imatges
  • Formularis i camps de formulari

 

A més de l'accessibilitat, l'avantatge de tenir un document PDF etiquetat és que els documents es poden redimensionar i redistribuir per a una visualització ampliada i en dispositius mòbils.

Els PDF no etiquetats no proporcionen els elements semàntics i estructurals necessaris que el programari de tecnologia d’assistència necessita per identificar, interpretar i presentar el contingut a l’usuari.

Els encapçalaments tenen un paper fonamental en l’accessibilitat. Beneficien tot tipus d’usuari, ja que mantenen el contingut organitzat i l’ajuden a trobar-lo ràpidament.

La majoria de tecnologies d’assistència (lectors de pantalla, dispositius braille...) no reconeixen el format de text visual (negreta, subratllat, etc.) i, per tant, no poden inferir o traduir el significat d’aquests senyals visuals a l’usuari. Per tal que els usuaris es beneficiïn dels avantatges que comporta estructurar un text amb encapçalaments, cal identificar-los correctament (Encapçalament 1, Encapçalament 2, etc.) mitjançant les funcions d’encapçalament que ofereix l’eina de creació en cada cas.

Els encapçalaments han de formar un esquema del contingut de la pàgina (Encapçalament 1 per a l’encapçalament principal, Encapçalament 2 per al primer nivell de subtítols, etc.). Això permet als usuaris dels lectors de pantalla entendre com està organitzada. Si l’estructura de l’encapçalament salta o s’inverteixen els nivells d’encapçalament, els usuaris tenen moltes més dificultats per esbrinar les relacions entre les seccions de la pàgina.

Els lectors de pantalla també tenen funcions que permeten als usuaris saltar ràpidament entre els encapçalaments amb una sola tecla o distingir un esquema de la pàgina creada a partir de la seva estructura d’encapçalaments. Aquesta funció fa possible que els usuaris d’aquests programaris naveguin per una pàgina amb la mateixa eficàcia que els usuaris sense discapacitats visuals.

Les persones sense discapacitat visual poden entendre ràpidament el disseny d’una pàgina web o un document i, normalment, trobar el contingut que busquen a partir d’indicis visuals. Utilitzant un ratolí, poden fer clic fàcilment en un enllaç o en un altre control en qualsevol lloc de la pàgina visible. Tanmateix, altres usuaris, inclosos els usuaris de lectors de pantalla, les persones que utilitzen l’ampliació de la pantalla i les persones que naveguen amb el teclat, no poden trobar el contingut i saltar-hi amb la mateixa facilitat tret que la pàgina estigui codificada correctament.

Hi ha una varietat de mètodes per aconseguir que sigui fàcil navegar pels llocs web i els documents digitals per a tot tipus d’usuari:

  • Els encapçalaments tenen un paper clau en la navegació ja que formen un esquema del contingut de la pàgina. Això permet als usuaris del lector de pantalla entendre com està organitzada la pàgina i navegar ràpidament al contingut d’interès. La majoria de lectors de pantalla tenen funcions que permeten als usuaris saltar ràpidament entre els encapçalaments amb una sola tecla.
  • Marcadors (bookmarks) per a documents llargs (més de 9 pàgines). Aquests marcadors permeten als usuaris saltar de manera eficient a un capítol o secció principal en particular.
  • Una taula de continguts (index/sumari) no és imprescindible en un fitxer PDF accessible (els marcadors ja fan la mateixa funció). Dit això, molts documents dissenyats per a la impressió es publiquen electrònicament i sovint contenen una taula de continguts, en aquest cas s'ha d'etiquetar correctament i els enllaços han de funcionar.

El moviment per una pàgina web o aplicació ha de seguir un ordre lògic.

Hauria de reflectir l’ordre visual de navegació i els controls de la pàgina.

Els usuaris que naveguen amb el teclat (per exemple, utilitzant la tecla de tabulació) han de poder accedir a tots els elements de la interfície d’usuari o del document i operar-hi, i normalment esperen moure’s seqüencialment d’esquerra a dreta i de dalt a baix pels elements enfocables de la pàgina (tot i que no sempre és l’ordre preferible).

Els usuaris que no poden veure les imatges depenen del text alternatiu, sovint abreujat com a «alt text»,. El text alternatiu és una breu descripció de la imatge que resideix «entre bastidors» (facilitada, per exemple, per un lector de pantalla o per un dispositiu braille), el propòsit de la qual és comunicar-ne el contingut a aquest tipus d’usuaris. El text alternatiu ha de ser concís, suficient per comunicar la idea sense carregar l’usuari amb detalls innecessaris. Quan els lectors de pantalla troben una imatge amb text alternatiu, normalment l’anuncien com a «Imatge» i després llegeixen el text alternatiu.

Les tècniques per descriure les imatges varien segons el tipus i la finalitat:

Imatges simples: la imatge transmet informació senzilla (per exemple, una fotografia, una icona o un logotip).

Les imatges simples s’han de descriure amb text alternatiu. El text alternatiu és una breu descripció del contingut de la imatge, afegit de manera que normalment és invisible per a les persones que la poden veure, però s’exposa a les persones que utilitzen tecnologies d’assistència. Els navegadors també mostren el text alternatiu de manera visible si una imatge no es carrega. La majoria d’eines per a la creació de continguts ofereixen un mitjà per afegir o editar el text alternatiu d’una imatge, normalment en un diàleg que apareix quan s’afegeix la imatge, o dins el diàleg de propietats de la imatge.

Imatges complexes: la imatge transmet informació complexa (per exemple, un gràfic o una infografia).

Les imatges complexes, com ara infografies, gràfics o diagrames, poden contenir massa informació per ser descrites de manera eficaç amb text alternatiu. En lloc d’això, se n’han de proporcionar descripcions detallades en un altre lloc.

El text pot incloure els aspectes més destacats de la imatge o dades estructurades organitzades mitjançant encapçalaments, llistes i taules que els usuaris poden explorar. Això pot ser útil per a tot tipus d’usuaris, no només per als usuaris amb discapacitat visual. Tingueu-ho en compte mentre decidiu on col·locar la descripció de la imatge.

Imatges decoratives: la imatge és purament decorativa, no informativa.

Les imatges decoratives no necessiten ser anunciades pels lectors de pantalla.

Si les imatges són purament decoratives i no tenen contingut informatiu, no requereixen una descripció. Tanmateix, sí que poden requerir un marcatge específic perquè els lectors de pantalla sàpiguen ometre-les.

Imatges de text

Sempre que sigui possible, utilitzeu formats de text, no d’imatge, per crear continguts de text. Les imatges de text perden fidelitat quan s’amplien, cosa que pot dificultar-ne la lectura, especialment als usuaris amb discapacitat visual. A més, el text es descarrega molt més ràpidament que les imatges.

El contrast de lluminositat entre el color del text i el color del fons ha de ser suficient per garantir la bona llegibilitat del text en situacions desfavorables de molta llum, de pantalles amb poc contrast o lluentor i per a persones amb problemes de visió. 

Les pautes d’accessibilitat estableixen, com a norma general, una relació de contrast mínima de 4,5:1 entre text i fons.​​​​​​​

Per a textos grans (amb lletra de mida a partir de 18 punts o bé lletra negreta a partir de 14 punts), la relació mínima és de 3:1.

S’han desenvolupat multitud d’eines gratuïtes que faciliten la comprovació de combinacions de colors per complir la normativa. 

Per exemple: Accessible-colors.com

Independentment dels mitjans que utilitzeu per comunicar-vos, eviteu utilitzar característiques visuals, com ara referències espacials o de color, per comunicar informació (per exemple, «feu clic al cercle de la dreta» o «els camps obligatoris estan en vermell»). Quan proporcioneu instruccions, valoreu si les instruccions tindran sentit per a una persona amb discapacitat visual.

Eviteu utilitzar referències espacials

Les referències espacials com ara «feu clic al cercle de la dreta» no tenen sentit per a un usuari de lector de pantalla, que pot accedir al contingut però és probable que no en conegui la forma o la posició espacial dins el disseny de la pàgina. En lloc d’això, feu referència al tipus i nom d’un objecte i a la seva ubicació estructural. Per exemple, «el botó Envia a la barra lateral» és probablement una referència més significativa perquè expressa el nom de l’objecte (Envia), el tipus (botó) i la ubicació estructural (a la barra lateral) en lloc de la ubicació espacial.

Eviteu utilitzar només el color per comunicar informació

Alguns usuaris no poden percebre les diferències de color o no perceben el color de manera diferent. Per tant, és important evitar d’utilitzar només el color per comunicar informació. Per exemple, si el text de l’enllaç dins d’un paràgraf de text està dissenyat per ser reconegut només pel color (per exemple, text negre, enllaços blaus), els enllaços també s’han de subratllar. En cas contrari, és possible que els usuaris que no puguin percebre les diferències de color no puguin distingir els enllaços del text circumdant.

Un altre exemple és una indicació del tipus «els camps obligatoris estan en vermell». Està bé comunicar la característica d’«obligatori» mitjançant un text en vermell, però per comunicar aquesta informació a persones que no poden percebre el color hi ha d’haver una o més maneres addicionals de fer-ho. Per exemple, els camps obligatoris poden incloure la paraula «obligatori» com a part de l’etiqueta.

Un error comú apareix en identificar diferents grups de dades en un gràfic. Si els diferents grups estan representats amb colors diferents, també s’han de distingir per altres mitjans. Per exemple, en un gràfic de barres, les barres poden diferir pel color, però també poden tenir diferents patrons de farciment; o en un gràfic de línies, les línies poden diferir pel color, però també es poden etiquetar amb el nom del grup.

Les taules són útils per comunicar les relacions entre dades, especialment quan aquestes relacions es poden expressar millor en una matriu de files i columnes. Les taules no s’han d’utilitzar per controlar la disposició del text. Les eines per a la creació de continguts tenen altres mitjans per fer-ho, com ara organitzar el contingut en columnes.

Si les vostres dades es presenten millor en una taula, intenteu que la taula sigui senzilla. Si la taula és complexa, considereu la possibilitat de dividir-la en taules més petites i inserir un encapçalament en cadascuna.

Una de les claus per fer accessibles les taules de dades és identificar clarament les capçaleres de columnes i files mitjançant les eines que facilita cada programa.

Les taules que no tenen un marcatge estructural adequat no són totalment accessibles per als usuaris de tecnologies d’assistència, ja que les relacions entre la capçalera prevista i les cel·les de dades no es representen amb precisió.

Si l’etiquetatge estructural d’una taula no coincideix amb la seva representació visual, la informació no es pot identificar i representar amb precisió. L’etiquetatge inadequat de la taula pot fer que l’usuari mal interpreti les dades que es presenten.

Els enllaços connecten recursos a internet. Quan s’afegeixen enllaços a pàgines web o documents digitals, hi ha bones pràctiques per garantir que aquests enllaços siguin accessibles per als usuaris amb discapacitat.

​​​​​​​Text d’enllaç significatiu

El text de l’enllaç ha de ser únic dins d’una pàgina, ha de ser significatiu quan es llegeix fora de context i ha d’ajudar els usuaris a saber alguna cosa sobre la destinació si hi fan clic.

Considereu les diferents maneres en què els usuaris interactuen amb els enllaços:

  • Els usuaris de lectors de pantalla de vegades naveguen mitjançant la tecla de tabulació; en aquest cas salten entre enllaços, botons i camps de formulari. Quan arriben a un enllaç, el lector de pantalla anuncia «Enllaç» i llegeix el text de l’enllaç. Aquesta hauria de ser una informació suficient perquè els usuaris poguessin tenir una expectativa raonable del que passarà si segueixen l’enllaç.

  • Els lectors de pantalla contenen una funció anomenada «Llista d’enllaços» que els usuaris poden utilitzar per obrir els enllaços que conté un document i navegar-hi. Quan s’utilitza un text genèric d’enllaç com ara «feu clic aquí» o «llegiu-ne més», les persones que utilitzen lectors de pantalla no poden distingir un enllaç d’un altre dins la llista.

  • Els usuaris de programes de reconeixement de veu poden seleccionar un enllaç amb una ordre de veu com ara «clic» seguida del text de l’enllaç. Per tant, també és útil utilitzar un text d’enllaç únic que sigui breu i fàcil de dir.

Intenteu utilitzar sempre un text d’enllaç que compleixi els criteris explicats anteriorment.

​​​​​​​Eviteu URL com a text d’enllaç

En general, s’han d’evitar els URL com a text d’enllaç. Són difícils d’entendre per als usuaris de lectors de pantalla i difícils d’expressar per als usuaris de programes de reconeixement de veu.

Els URL curts de vegades poden ser una excepció. Per exemple, «gencat.cat» és fàcil d’entendre i de dir. En canvi «ddgi.cat» no.

 

Els formularis electrònics són més accessibles que els formularis dissenyats per ser impresos i emplenats a mà (imagineu una persona amb discapacitat visual, incapaç de llegir lletres petites o incapaç d’escriure amb llapis provant d’emplenar un formulari imprimible).

Tanmateix, els formularis electrònics s’han de crear amb cura per garantir que siguin totalment accessibles:

  • Tots els camps del formulari han de tenir etiquetes o indicacions precises perquè els usuaris del lector de pantalla sàpiguen què demana cada camp.
  • L’ordre de tabulació ha de ser lògic. A mesura que els usuaris naveguen pel formulari utilitzant la tecla de tabulació del teclat, han d’arribar als camps en l’ordre esperat.
  • Els usuaris de lectors de pantalla han de poder accedir als comentaris, com ara missatges d’error.
  • Els camps que requereixen que els usuaris facin accions amb un ratolí, com ara arrossegar i deixar anar, s’han d’evitar tret que hi hagi alternatives accessibles per als usuaris del teclat.

El contingut que parpelleja pot provocar convulsions a alguns usuaris.

A més, el contingut intermitent o parpellejant pot distreure els usuaris amb discapacitats cognitives o d’aprenentatge i tots els usuaris en general.

Adobe Acrobat Pro ofereix un seguit d'eines per editar i millorar característiques d'accessibilitat d'un fitxer PDF.

Com millor s'ha creat el document a InDesign o Word, menys treball es necessita per al postprocessament a Acrobat Pro.

També hi ha l'opció de considerar l'accessibilitat només després de la conversió a PDF. Tanmateix, això no es recomana sempre que sigui possible.

La funció de comprovació d'accessibilitat d'Acrobat comprova en un PDF moltes de les característiques dels PDF accessibles, i ofereix ajuda i possibles solucions als errors detectats.

Tot i aixó el verificador d'Acrobat no és una prova ni una solució de correcció completa. Passar el verificador Acrobat no garanteix el compliment de cap estàndard. Acrobat fins i tot us permetrà desar un informe de compliment, però aquest informe no garanteix que el vostre treball compleixi el 100% dels punts de control de WCAG 2.0 AA  o PDF/UA.