Anar al contingut principal
Pautes d'Accessibilitat digital

Accessibilitat per a gestors de projectes

Els gestors de projectes juguen un paper vital a l'hora de comunicar els requisits d'accessibilitat al principi del cicle de vida del projecte, assegurant que cada membre de l'equip conegui la seva responsabilitat i fent que l'equip sigui responsable de la creació de productes accessibles.

Seguint aquests passos, us assegurareu que no només compliu els requisits legals, sinó que feu que el vostre producte sigui més útil per a tothom.

Conceptes bàsics d'accessibilitat

Apreneu els conceptes bàsics de l'accessibilitat i què fa el vostre equip per fer que el contingut sigui accessible.

Passos a fer

  • Familiaritzeu-vos amb les tasques d'accessibilitat atribuibles a cada membre del vostre equip:
    • Frontend/desenvolupament: assegureu-vos que el codi web s'escriu de manera accessible i que es realitzin proves manuals i automatitzades.
    • Redactor de contingut: assegureu-vos que el contingut estigui escrit en llenguatge senzill i que els encapçalaments, les imatges i els enllaços estiguin etiquetats amb precisió.
    • Disseny visual: assegureu-vos que els dissenys siguin accessibles, que les pàgines estiguin distribuïdes en un ordre lògic i que el contingut compleixi els requisits de contrast de color.
    • Disseny UX (User eXperience): Assegureu-vos que l'experiència global es construeixi i es dissenyi de manera accessible, feu proves d'usabilitat amb persones que necessitin funcions d'accessibilitat.
  • Assegureu-vos que els membres del vostre equip sàpiguen on trobar les directrius d'accessibilitat per a la seva funció i les segueixen des de l'inici d'un projecte.
  • Feu un curs bàsic d'accessibilitat web, per obtenir un coneixement bàsic de l'accessibilitat.
  • Apreneu a navegar per una pàgina web només amb el teclat i apreneu a utilitzar un lector de pantalla, perquè pugueu comprovar les noves funcions quan sigui necessari.
Usuaris diversos

Penseu en com utilitzarà tothom el producte.

Passos a fer

  • No assumeixis que els teus usuaris no tenen necessitats d'accessibilitat. Fins i tot si el vostre producte serveix a un petit subconjunt d'usuaris, qualsevol persona pot experimentar discapacitats situacionals (treballar en un entorn sorollós) o temporals (tenir un braç encastat) o desenvolupar-ne una de més permanent.
  • Penseu en la inclusió en la vostra investigació i proves d'usabilitat amb persones de diferents edats, races, ubicacions, dispositius, interessos, habilitats, idiomes, domini de l'idioma, accés a Internet fiable, etc.
  • Penseu a provar el vostre producte amb persones en el seu propi context, com ara persones que utilitzen dispositius de lectura alternatius, tenen problemes de daltonisme o deficiències motrius.
  • Estableix una cadència regular per provar escenaris d'accessibilitat.
Flux de treball del projecte

Inclou l'accessibilitat al flux de treball del projecte en lloc de modificar-lo al final.

Passos a fer

  • Animeu l'equip a tenir en compte l'accessibilitat a l'hora de crear qualsevol producte o servei.
  • Afegiu requisits d'accessibilitat al definir qualsevol pprojecte o funcionalitat nova.
  • Afegiu proves d'accessibilitat a cada fase de desenvolupament o verificació de control de qualitat.
  • Treballeu amb els vostres desenvolupadors web per triar un pla de proves automatitzat.
    • Incloure proves d'accessibilitat automatitzades al llarg del procés de desenvolupament pot ajudar a detectar ràpidament molts errors d'accessibilitat, però no pot garantir que el vostre lloc sigui accessible. Combineu sempre les proves automatitzades amb les proves manuals.
  • Prioritzeu els problemes d'accessibilitat de manera adequada davant d'altres problemes de desenvolupament:
    • Considereu si l'error és crític, menys crític o menor.
      • Els problemes crítics causaran problemes greus i/o impediran que la majoria dels usuaris de tecnologia d'assistència utilitzin el lloc.
      • Els problemes menys crítics poden causar problemes o una major frustració per a determinats usuaris.
      • Els problemes menors causaran problemes o frustració per a un nombre reduït d'usuaris.
    • Penseu a donar prioritat al problema si apareix a pàgines principals, camins crítics d'usuari o plantilles del lloc.
Revisió final

Sol·liciteu una revisió final d'un expert en accessibilitat.

Passos a fer

  • En la majoria dels casos, podeu sol·licitar una revisió manual de l'accessibilitat a l'equip d'accessibilitat de la Diputació com a mínim dues setmanes abans d'un llançament públic. Això garanteix que hi ha prou temps per dur a terme la revisió i fer els canvis necessaris. Com que heu estat provant manualment durant tot el projecte, això hauria de ser ràpid.
  • Depenent dels requisits del vostre projecte, també podeu optar per contractar una empresa externa per dur a terme proves com a part del vostre control de qualitat.